diumenge, 6 d’octubre de 2013

La lectura digital

És ben cert que cada vegada més veiem al metro, al tren, l’avió, als carrers, i fins i tot als parcs aquests aparells electrònics on la gent hi fixa la vista. Però, per quina raó ho fan, estan sols hipnotitzats per les màquines o hi ha alguna cosa més?

Tothom coneix el gust creixent del nostre jovent pels aparells electrònics i sovint és un gran problema en l’educació, ja que representen una distracció massa atraient com per a poder competir-hi. 

Hi ha ja, com sabem, fins i tot noms per al costum de no fer cas d’altri quan ens concentrem en els nostres aparells electrònics. Aquest mal hàbit és difícil d’entendre, de fet, des d’un punt lògic. Molts de nosaltres ens passem el temps sols o amb gent que ja veiem cada dia i quan tenim l’oportunitat de veure algú nou i parlar i intercanviar opinions o coneixements ens centrem en els nostres aparells mòbils.

Fins ací la part dolenta. Ara bé, també hi ha una part positiva i que pot representar una oportunitat.

Els mòbils i tàblets tenen moltes possibilitats, no sols fer servir la plataforma Whatsapp, Line o el xat del facebook. També podem instal·lar diccionaris, obres de consulta, enciclopèdies i fins i tot llibres. En el meu mòbil mateix hi ha instal·lat  Wordreference, Salt, el diccionari de la RAE, el DIEC, Pribéram (portugués), un diccionari de Langenscheit (alemany), Webster (diccionari d'anglés americà), una aplicació de Phrasal Verbs, etc. L’avantatge en comparació amb les obres literàries tradicionals és enorme, ja que aquests diccionaris, a diferència dels tradicionals, et permeten sentir enregistraments de les paraules i termes que estàs cercant. Així, si estem buscant en una obra en anglés, trobarem no sols la transcripció fonètica tradicional, sinó que a més a més la podrem sentir les vegades que siga necessari i fins i tot fer-ho en diversos dialectes i varietats.

En una ocasió vam fer una prova: ajudàrem l’alumnat a una escola d’adults perquè instal·lés totes aquestes aplicacions. Després les vam utilitzar a classe. És veritat que molts es van distraure amb altres aplicacions de xat o coses similars, però ja tenien els diccionaris i els havien incorporat a la modernitat dels seus aparells d’última generació i va ser molt útil durant la resta del curs.

Les noves generacions potser no compraran tants diccionaris en paper o obres de referència com sí que es feia fa anys, però tenen al seu abast moltes més possibilitats que en compte de ser vistes com a enemics poden començar, en part, i a partir de les edats adequades, a ser considerades com l’oportunitat que són per avançar i aprendre.


Així, per trobar llibres, a més de les botigues tradicionals o les noves electròniques (Amazon, ebay, Apple... ) tenim també projectes per distribuir tota mena d’obres sense cap copyright, per exemple mitjançant el projecte Gutenberg, des d’on es poden descarregar gratuïtament obres de qualitat considerable.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada